شنبه 6 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در سکوت زندان اوين چه می گذرد؟ گزارشگران بدون مرز

از زندان‌های ايران خبری به بيرون نمی‌رسد. هر روز خانواده های زندانيان در برابر زندان صف می‌کشند، تا خبری از عزيزان خود بدست آوردند، اين جستجوی نااميدانه در سراسر کشور تکرار می شود. ليست چند صد نفری ( بيش از ٧٠٠ نفر) که در برابر زندان اوين به ديوار زده شده است، که بدون شک کامل نيست. تقاضای ملاقات خانواده‌ها از سوی مسئولان قضايی رد می‌شود. درهای زندان بسته است.
خانواده‌های روزنامه نگاران و وب‌نگاران بازداشت شده از اوين به دادگستری و از دادگستری به اوين کشانده می‌شوند تا در آخر بشنوند " اينجا نيست برويد تا خبرتان می‌کنيم"



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


" خانواده های صدها زندانی در زندان اوين حق دارند عزيزان خود را ملاقات و از علت بازداشت آنها مطلع شوند. خطر به ويژه زندانيان بند ٢٠٩ را تهديد می‌کند. ما از مقامات مسئول می‌خواهيم اجازه دهند تا نمايندگان رسانه‌های مستقل و سازمان های مدافع حقوق بشر از اين زندان و اين بند بازديد کنند.
" گزارشگران بدون مرز گزارشات متعددی از شکنجه کردن بازداشت شدگان دريافت کرده است. پاسداران و نمايندگان سعيد مرتضوی دادستان انقلاب تهران با برخی از روزنامه نگاران و وب‌نگاران زندانی رفتار خشونت‌آميز دارند.
گزارشگران بدون مرز در روز جهانی مبارزه با شکنجه از جامعه جهانی می‌خواهد همه‌ی توان خود را برای شکستن سکوت در باره زندانيان عقيدتی اوين بکار گيرند. امروز زندان اوين همچون استاديوم ورزشی سانتيگو شيلی در بعد از کودتای ١٩٧٥ پينوشه، به زندانی خونين که خودسری در آن حکومت می کند تبديل شده است. "

گزارشگران بدون مرز در گذشته بارها از موارد شکنجه در اين زندان گزارش داده است. زهرا کاظمی عکاس خبرنگار ايرانی کانادايی در همين زندان در اثر شکنجه به قتل رسيد و مرگ مشکوک اميدرضا ميرصيافی وبلاگ نويس نيز در همين زندان روی داد.
رکسانا صابری که اخيرا از همين زندان و بند ٢٠٩ آزاد شده است گفته است" من نگران همه آنهايی هستم که در آنجا زندانی شده اند، فکر می‌کنم آنها در شرايطی بسيار دشوارتر از من قرار دارند. برخی از آنها احتمالا شکنجه جسمی می‌شوند."
گزارشگران بدون مرز از دستگيری عکاس خبرنگار مهدی زابلی همکار روزنامه همشهری در تاريخ ٣٠ خرداد ماه مطلع شده است. اين خبرنگار که از ناحيه سر زخمی شده بود، از بيمارستان به زندان اوين منتقل شده است.
دو روزنامه نگار ديگر بوشهری امان اله شجاعی و ماشااله حيدرزاده در تاريخ ٤ تير ماه شده بود، با سپردن وثيقه سنگين از زندان آزاد شدند. گزارشکران بدون مرز از تاريخ ٣٠ خرداد از رئيس انجمن صنفی روزنامه نگاران همچون ده‌ها روزنامه نگار ديگر بی اطلاع است.
جمهوری اسلامی ايران امروز با ٣٣ روزنامه نگار زندانی، بزرگترين زندان روزنامه نگاران در جهان است.

اسامی روزنامه نگاران دستگير شده از تاريخ ٢٣ خرداد ١٣٨٨
تهران : عبدالرضا تاجيک، مهسا امرآبادی، احمد زيدآبادی ،کيوان صميمی بهبهانی،بهزاد باشو، سيد خليل ميراشرفی، سميه توحيدلو ،محمد عطريانفر، سعيد حجاريان،محمد علی ابطحی،سعيد ليلاز، محمد قوچانی، علی مزروعی، ژيلا بنی يعقوب ،بهمن احمدی امويی، مصطفی قوانلو قاجار، مازيار بهاری،اياسون آتهاناسياديس. عليرضا بهشتی پور شيرازی، مهدی زابلی. و ٢٥ نفر از کارکنان روزنامه کلمه سبز.
مشهد : روح اله شهوار
رشت : مجتبا ميرمحسن
کرج : فريبرز سروش


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016